6. Een strak programma

7 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Er is een strak programma in Singaraja, we bezoeken eerst met de studenten een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Daar zien we vooral dove en moeilijk lerende kinderen o.l.v. begeesterde leerkrachten aan het werk. We zien daar compassie en mededogen.

Het tweede onderdeel is een bezoek aan een ziekenhuis, Rumah Sakit Umum Kertha Usada, het is een groot en georganiseerd hospitaal waar we te gast zijn. We moeten wel even wachten tot de directeur tijd heeft voor ons. Hij heeft een deskundig verhaal over het ziekenhuis en vertelt op een betrokken manier over zijn ziekenhuis. Na afloop gaan we met hem op de foto en houden we allemaal de rechterduim omhoog. De president zelf leidt ons rond door het ziekenhuis en we zien de eerste hulp en intensive care. We zien vip rooms en 4e maar ook 5e klasse verzorging. Drie studenten gaan hier een project doen rond eerste hulp en rond AIDS en HIV bestrijding. Misschien kan M wel participeren in de bejegening, dat wordt de volgende week bekeken en gaan we later samen met de studenten bespreken.
Collega Jannie zegt dat het bezoek geslaagd is want de president voelt zich meer betrokken dan hiervoor, hij ziet de meerwaarde van samenwerking.

Bezoek nummer drie betreft een ander ziekenhuis niet ver van de eerste. Wat ons opvalt bij de  USD Buleleng emergency, is de eerste hulp post, die is prominent aanwezig. Dit ziekenhuis is altijd druk 's morgens in tegenstelling tot de eerste. We mogen een stukje rondlopen en zien op zich mooie kamers en we zien families die op de gang zitten. Bijzonder is de zaal met allemaal patiënten die aan de nierdialyse zitten. 2 tot 3 keer per week ca. 4 uur spoelen. Een van de studenten verpleegkunde gaat meelopen op de ambulance en eerste hulp. Na een smakelijke bami (IDR 15.000) gaan de studenten naar het strand bij Lovina en gaan wij nog even in gesprek met de dominee van de Protestante kerk Bali. Zondag willen we met een studentenkoor(tje) meedoen met een viering.

Morgen is er een bijzondere dag: we mogen een hindoeïstische crematie ceremonie in het dorp meemaken; sommige studenten zien er tegenop, andere zijn gewoon nieuwsgierig. Ceremonies zijn een belangrijk onderdeel van de cultuur van Bali.

1. Janneke:
    8 maart 2018
    Hoi Kees en Mariette,

wat mooi om jullie verhalen te lezen. Veel plezier en succes!
  2. Kees van Someren:
    29 maart 2018
    dank je, we houden je op de hoogte dan reis je ook een beetje mee.