5. Om stil van te worden

6 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Achterop de brommer bij Sara (K) of bij Enik (S) gaan we naar Singaraja. Bij het Witte Huis verzamelen we ons en gaan daarna in colonne van 21 scooters naar de STIkes Buleleng Universiteit. Daar is een conferentie waar we even bij zijn en waar collega Jannie net een verhaal afsteekt over samenwerking tussen pre schools en waar Windesheim een grote rol in kan spelen. De rector, Made, en zijn twee stafleden, Risma en Cindy, begroeten ons hartelijk. We moeten koffie drinken, we worden zeer welkom geheten en krijgen een rondleiding door de Universiteit. Er is veel te beleven op deze school, studenten repeteren dans en muziek voor een grote uitvoering,  we zien lokalen waar gezondheidslessen gegeven worden en na afloop staat er een lunch voor ons klaar. 's Middags gaan we naar de koudwaterbronnen voor een koele duik. K en M moesten met de rector mee in de auto. Hij wil eerst nog zijn huis laten zien met 7 (!) gastenverblijven en hij vraagt of wij daar binnenkort gebruik van willen maken. Ook maken we kennis met zijn vrouw Erna.

Daarna gaan we per auto of scooter naar een tempel in de buurt en daar moeten we met een sarong dragen. Alle studenten hebben er eentje aangeschaft en het ziet er fleurig uit.
Dan bezoeken we een vuilnisbelt waar we een groep mensen in een bijna ondraaglijke stank zien peuteren in het afval. Ze nemen allerlei zaken mee.
het is een zeer indrukwekkend beeld. We worden er allemaal stil van.

Het laatste onderdeel is een dansvoorstelling in een achteraf dorpje waar we via een bijna onbegaanbare weg terechtkomen. De weg komt uit bij een kleine dovengemeenschap. Ze wachten ons op en zijn blij dat we er zijn. Ze gaan voor ons een dans uitvoeren. Met een trommel wordt het ritme aangegeven en we zien 11 dansers die een Balinese dans uitvoeren. Af en toe horen we onverstaanbare kreten uit maar ze doen het vol overgave en met zichtbaar plezier. We genieten van hun inzet en hun toewijding. Om stil van te worden.
De studenten bedanken de dansers door La Macarena op te voeren, er volgt een daverend stil applaus.