7. Alle zegen komt van Boven

8 maart 2018 - Lovina, Indonesië

De tante van Sari is overleden en vandaag is de crematie plechtigheid, waar wij voor uitgenodigd zijn. In scooter optocht gaan we naar een klein dorpje in de buurt. We stoppen vlakbij het huis van de overledene en wachten in de schaduw. De tempel politie gaat eerst met ons op de foto en daarna vertrekkenzij om posities in te nemen om het verkeer te regelen. we horen allerlei gezangen en muziek en nadat de rituele handelingen verricht zijn vertrekt de ambulance met het lichaam van de overledene naar de Hindoe tempel.

De familie gaat in busjes en het hele dorp (!) gaat er met scooters achteraan. Wij sluiten aan. We rijden ca. 10 minuten naar de tempel en parkeren de scooters. We zien dat de priester allerlei rituele handelingen verricht met bellen en besprenkelingen, er is gezang en er speelt een gamelan orkest. De familie staat vooraan en wij daar direct achter. we zoeken een plekje op in de schaduw en zien allerlei bijzondere handelingen:  een witte doek wordt door de familie naar alle windstreken gedraaid, er zijn cadeaus voor onderweg die in mandjes gelegd worden, er is een jonge kip en een stuk fruit op het kooitje, ondertussen zijn er mannen die wat in beurtzang zingen. Ook zien we dat er een klein kraampje is voor drankjes en hapjes en er komt ook een soort ijscoman voorbij. Er wordt gelachen, getelefoneerd, gerookt, gefilmd en gebeden in een ontspannen sfeer. Maar er is heel veel respect en eerbied voor het leven dat voorbij is gegaan. Er wordt niet gehuild, want het leven is voor de Hindoe niet voorbij. Dat gaat na de dood over in een andere verschijningsvorm (reïncarnatie). Huilen zou de ziel belemmeren de vrijheid te krijgen. En er is veel respect voor kinderen, want zij zouden de reïncarnatie zijn van hun voorouders.

Dan wordt de dode vrouw voor de laatste keer besprenkeld en in de plek gelegd waar de branders op gericht worden. De branders worden ontstoken en er ontstaat een pittig vuur en een rookontwikkeling. De studenten delen snoepjes uit voor de geur.
Dan kunnen we vertrekken, de ceremonie gaat alleen voor de familie nog even door en ze gaan ook nog ceremonieel de as in de zee gooien. Het begint zachtjes te regenen en iemand zegt dat dit het mooiste is want dat betekent dat er een zegening plaatsvindt van de bovenwereld.

In de stromende zegen rijden we weer naar huis.