4. Ontmoetingen

5 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Nog voor de afgesproken tijd staat Dodik ons al op te wachten om de bagage in te laden. ‘Wat is de bedoeling vandaag pak Kees? We willen naar Lovina en onderweg een mooie tempel bezoeken. Dat wordt de Pura Taman Ayun. Het is zelfs een koninklijke tempel in Mengwi uit 1634. Het is een open tempelcomplex en is een afspiegeling van het Hindoe-Balinese geloof. De bijnaam is de ‘drijvende tuin, en we zien de met lotus bedekte grachten waarin de goden bij tempelfeesten graag mochten zwemmen…  Aangekomen in Lovina wil Dodik ons afzetten bij het Rini hotel maar daar krijgen we het bericht dat we intrek moetennemen bij Rambutan hotel, 200 m verderop. Het is een prachtig resort met werkelijk mooie villa’s en vakantiehuisjes, allemaal keurig aangekleed in koloniale sfeer en met bijpassende veranda’s. Daar ontmoeten we collega Jannie en haar man Hans. Ze nemen ons snel mee naar de studenten want dan kunnen we meteen inhaken in het programma. De studenten komen het zwembad uit en we maken kennis met verschillende studenten van verschillende studierichtingen.

Aan de kust van Lovina zijn verschillende huizen gebouwd en we bezoeken daar een aantal Balinese families die op de een of andere manier bekend zijn bij Jannie en Hans omdat zij hier al meer dan 15 jaar komen. We zien gezinnen die in een klein huisje wonen en oma die op het terrein nog een kleiner hutje heeft. We zien mensen met staar die onder begeleiding van studenten van verpleegkunde geholpen kunnen worden om naar het ziekenhuis te gaan en daar een operatie kunnen ondergaan. Dat kan gratis omdat het een gefinancierd project is. M kan dan meegaan om het proces te begeleiden. We zien veel armoedige omstandigheden, pover ingerichte huisjes en vaak horen we dat de ziektekosten niet te betalen zijn. De studenten en wij zijn onder de indruk van de veerkracht van deze mensen en hun positieve en creatieve inslag. Bij Enik en Sari drinken we met Jannie en Hans een kopje thee en daar kunnen de dames zich niet inhouden, ze kopen beiden een zomerse jurk en dan kan K niet achterblijven met een sarong. Allemaal handig als we weer een tempel gaan bezoeken.
Met een hoofd vol indrukken van alle ontmoetingen duiken we nog even het zwembad in. Wordt er in Nederland nog geschaatst?

1. Rien:
    5 maart 2018
    Prachtige verhalen. Leuk om te lezen.Lijkt me allemaal zeer indrukwekkend.
    Geniet ervan.
    En of er in Nederland nog geschaatst wordt:
    Op dit moment (maandagmiddag 5-3 15.40 uur is het buiten 11 graden boven nul.
    Dus ja, wellicht op een kunstijsbaan anders is het zwemmen geblazen.
    Geniet ervan.
  2. Janny Bos:
    5 maart 2018
    Wat een confrontatie met de eerste en de derde wereld. Zal wel weer wennen zijn. Fijn dat jullie je meteen nuttig kunnen maken.