47. Did you see any kangaroo?

18 april 2018 - Halls Gap, Australië

Vandaag gaan we naar The Grampians. Dit is een Nationaal Park in het zuidwesten van de staat Victoria. Het moet met bergen, watervallen, rotsen, vergezichten voor elk wat wils zijn. We blijven twee dagen in Halls Gap, een dorpje met 350 inwoners en dit moet het centrum van het NP zijn.

Na een paar koude en bewolkte dagen schijnt de zon weer flink en dan is het meteen aangenaam. Als we de camper hebben neergezet zien we wat bewegen, het is een kangoeroe die wat zit te kijken en wat graast. Even verderop zien we er nog een. Meteen fototoestel erbij en gaat K plaatjes schieten. In het centrum(metje) kijken we wat er allemaal te doen is in de buurt. Er is een informatiecentrum over de oorspronkelijke bewoners, de Aboriginals. We wandelen er in 40 minuten naar toe.

Brambuk is een informatie- en cultuurcentrum en is gevestigd in een gebouw in de vorm van gespreide vleugels van een papegaai, symbool voor de Aboriginals voor deze omgeving. Er is een fototentoonstelling, er zijn workshops, er is een theater met film (niet beschikbaar vandaag-helaas). Wat ons opvalt is de brute wijze waarop de overheersers van de 18e eeuw om zijn gegaan met de oudste beschaving van de wereld. We zien veel manieren waarop de Aboriginals omgaan met natuur, leven en dood, spirit en samen leven. Indrukwekkende foto's en verhalen.

Als we teruglopen zien we een kangoeroe vlakbij ons die de weg over steekt, heerlijk huppelend zien we hem (of haar?) over het hek springen. Hij (of zij) gaat naar zijn familie en vriendjes toe want we zien daar opeens wel 30 kangoeroes. Ook zien we daar vlakbij een paar herten en een emoe. Emoe is een soort struisvogel. Voeg daar een heleboel rijkgekleurde vogels dan hebben we weer veel wild gespot vandaag.
In het centrum zien we ook een behoorlijke groep kangoeroes grazen, moeder en kind vinden we mooi om te zien. Bij onze camper zijn ook een paar kangoeroes aan het grazen en even verderop nog een paar.
M vertelde dat een collega van haar onlangs in Australië is geweest en niet één kangoeroe heeft gespot, alleen maar een paar dode langs de weg.
Onbegrijpelijk! Het lijkt wel een invasie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. E.v.T.:
    18 april 2018
    Wat zullen jullie genieten. Lijkt me prachtig
  2. Gert Nijmeijer:
    19 april 2018
    Dag Mariëtte en Kees, ik heb gisteren in een keer al jullie 47 prachtige reisverhalen gelezen, maar dan van achteren naar voren. Echt indrukwekkend. Prachtig om al die indrukken met jullie mee te beleven en te lezen hoe jullie van al die dingen genieten. Een heel mooi vervolg van jullie reis gewenst, de komende 23 dagen.
  3. Kees van Someren:
    19 april 2018
    De flora en fauna zijn hier inderdaad prachtig, we worden telkens opnieuw verrast.
    Alle 47 verhalen in een keer? wow! Lijkt me best intensief om alle verhalen tot je te nemen, wij hebben onze tijd nodig gehad.
  4. FC:
    Mooi!