46. Helicopterview

18 april 2018 - Warrnambool, Australië

Als we de gordijnen openschuiven zien we in de verte de branding van de oceaan. tweede deel van the Great Ocean Road (GOR) staat vandaag op het programma. Gisteren was al zeer de moeite waard, we zijn benieuwd wat de GOR ons vandaag allemaal zal brengen.

Vanuit Apollo Bay gaat het eerst door de bossen van het NP Otways, ondanks dat we vlak bij de kust zitten moeten we flink klimmen en dalen. Daarna komen we bij de kust en daar heet het Port Campbell National Park; hier zien we kliffen van wel 70 meter hoog. Hier is ook een van de hoogtepunten van de GOR; The Twelve Apostles.  Dit is een rij van rotsen van kalkzandsteen en ze steken vlak voor het zandstrand van het  op uit zee. Overigens zijn er geen 12 maar nog 7 apostelen over (secularisatie?). De andere vijf zijn ingestort en zo goed als verdwenen.

Er is een wandeling met een look out point en er is ook een mogelijkheid om dit vanuit de lucht te bekijken. We informeren bij het informatiepunt naar de kosten en vergeleken met de kapper valt het ons erg mee. Het is altijd al een wens van K geweest om dit een keertje te ervaren. Bovendien is het een mooi verjaardagscadeau voor ons beiden.

We besluiten om de Apostelen en de London Bridge vanuit de lucht te gaan bewonderen en dan gaat het heel snel. We worden gewogen, krijgen een boardingspas en we zijn meteen aan de beurt. We krijgen instructies over de veiligheid en moeten dan naar de helicopter lopen. De rotors maken veel herrie en binnen krijgen we meteen een koptelefoon en een microfoon voor de communicatie. Samen met vier anderen maken we de vlucht. Het opstijgen gaat snel en niet onplezierig. We vliegen langs de kustlijn en zien de 12 Apostelen en wat is dat toch een geweldig gezicht! We vliegen boven het water naar de London Bridge en de piloot geeft uitleg over de bezienswaardigheden en over de vlucht. We genieten.
Als we geland zijn rennen twee jongens om snel een trapje te brengen om het uitstappen te vergemakkelijken, wat een prima service.
K is er nog een beetje dizzy van maar wat was dit mooi jongens! We halen ook nog even de video registratie op, kunnen we nog eens rustig nagenieten.

We lopen nog even tussen allemaal mensen met een Aziatisch uiterlijk naar de uitzichtpunten en dat is ook mooi maar als we boven ons de helicopter weer zien vliegen zeggen we tegen elkaar dat het op die manier een geweldige meerwaarde heeft.

Citaat uit de Rebible van vandaag over de toren van Babel: 'Als je de Bijbel leest kun je je storten op de woorden, of op de zinnen, of je verdiept je in verschillende verzen. Maar een keertje boven het geheel vliegen, is ook een mooi standpunt. Vanaf de aarde denk je nog: wat knap zo'n toren! Maar vanaf boven, vanaf een afstandje zie je de essentie beter'.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janny Bos:
    18 april 2018
    Geef mij maar n earthview
  2. Chris Couenberg:
    19 april 2018
    Wat een geweldige ervaring! En wat een mooi verjaardagscadeau. Gaaf en ik ben heel benieuwd naar de foto's/video ervan. We genieten van jullie bijzondere reis.
  3. Kees van Someren:
    19 april 2018
    Earthview is ook mooi, maar een helicopterview is heel uniek.
    Kom gerust de video bekijken als we weer thuis zijn. We gaan nog even rustig door hier.
  4. FC:
    19 april 2018
    Prachtig!! Wat een ervaring. Bijzonder J B gehalte. Van harte gegugnd. Mooi geschreven en wat een toepasselijk eind. Liefs
  5. Kees van Someren:
    20 april 2018
    Dank je FC, fijn dat je het waardeert. Het was een dag met een sterretje voor ons *