42. The Pinguin Parade

14 april 2018 - Phillip Island, Australië

Met een beetje pijn in ons hart nemen we afscheid van Wilsons Prom door ’s morgens nog even langs de rivier te lopen en bij het strand te kijken. Dan gaan we weer door, we hoeven niet zo ver deze keer; binnen twee uur zijn we op onze volgende bestemming: Phillip Island.

Phillip Island is een eiland die met een grote brug verbonden is met het vasteland. We verblijven bij camping BIG4, een organisatie die op meerdere plekken zichtbaar is, zeg maar de Landal Green van Australië. Altijd keurig netjes geregelds allemaal, goede plekken, elektriciteit en water is netjes geregeld en vaak zijn de parken op de mooiste locaties.  Deze keer is het park vlakbij een lekker strand, ook niet verkeerd.

Om een uur of half vijf gaan we naar het uiterste westen van het eiland, daar parkeren we de camper op de busparkeerplek. Op Phillip Island leeft de grootste populatie dwerg pinguïns van de wereld; er leven daar zo’n 32.000. We gaan ze vanavond in hun natuurlijke leefomgeving bekijken. Via de kassa en het restaurant lopen we naar het strand. We hebben tickets plus gekocht en dat betekent dat we op een speciale plek mogen zitten om te kijken hoe de pinguïns aan land komen en naar hun verblijfplaatsen waggelen. De omgeving is idyllisch en de avond is mooi. We krijgen eerst informatie van de Rangers over de pinguïns en we moeten zachtjes praten en we mogen na zonsondergang geen foto’s maken. Dit ter bescherming van de pinguïns. K baalt ervan want die wilde juist een videofilmpje maken voor de blog. Foto’s moeten we van de site afhalen zegt de Ranger; het is niet anders.

Als de duisternis is ingevallen zien we opeens een groepje pinguïns uit het water komen en lopen ze naar een hogere plek om even uit te rusten. Daarna waggelen ze naar hun nachtverblijven. We zitten echt eersterangs, we zien de ene groep na de andere binnenzeilen en ze waggelen steeds vrolijk langs ons heen, we zitten soms op een ma=eter afstand. Het is een prachtig gezicht. Ook maken ze geluiden om contact te maken met elkaar en wat bij te praten., het is een gezellige herrie. Het geheel is mooi verlicht en de Rangers leiden alles in goede banen. Als we teruglopen zien we verschillende pinguïns in hun nachtverblijven. Ze gaan morgenvroeg bij zonsopkomst weer het water in voor hun dagelijkse portie vis.

Je kunt kritiek hebben op de manier waarop dit geëxploiteerd wordt want het is commercieel en je gaat met een grote groep allemaal kijken op een tribune. Toch is het ook een manier om de toeristen een mooi programma voor te schotelen met educatieve informatie en dat is ongetwijfeld beter dan dat elke toerist zijn eigen gang zou gaan. Bovendien komen de inkomsten voor een groot deel  ten goede aan de leefomstandigheden van de pinguïns en voor onderzoek.

Terug naar huis zijn we nog vol van wat we gezien hebben. Het is pikdonker en we zien een enorme sterrenhemel. Het was weer een mooie en bijzondere dag. Morgen naar Melbourne.

1. Coby:
    14 april 2018
    Reuze benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier nog....
  2. FC:
    15 april 2018
    Ondanks het feit dat je geen foto's mocht maken, heb ik toch een beeld! Prachtig verhaal en een voorrecht om mee te maken. Geniet!
  3. Kees van Someren:
    15 april 2018
    We maken natuurlijk veel meer foto's dan we hier plaatsen; we hebben ons voorgenomen om elke dag één foto te plaatsen omdat we die foto bij die dag vinden horen. In totaal plaatsen we 70 foto's maximaal.