43. Crosswind assistence

15 april 2018 - Melbourne, Australië

Het is nat, koud en er is heel veel wind. Wat een verschil met gisteren! Het is wel 10 graden kouder, brrrr. Windkracht 8 is echt geen pretje om met een camper de grote hoge brug over te gaan. De 7m lange en bijna 3 m hoge camper is een behoorlijke windvanger.
Gelukkig valt de brug alleszins mee. Gewoon rustig aan rijden en geen gekke dingen doen. Toch zijn er af en toe flinke rukwinden; Als er zo'n stevige windvlaag komt voelen we dat natuurlijk en dan gaat er ook een lampje branden en verschijnt de tekst dat er 'Crosswind assistence' wordt ingezet: stuur blijft even vast staan en het gaspedaal wordt losgelaten. Handig hulpmiddel van meneer Mercedes, en het helpt!

Met regen en harde wind rijden we naar onze camping in Melbourne. We hebben het in zo'n twee uurtjes gefikst. We willen snel naar het centrum en we kleden ons goed aan: sokken, bergschoenen, lange broek, shirt en sweater en regenjas. We zijn er helemaal klaar voor.

We zijn op wandelen gekleed dus doen we de stadswandeling van de Lonely Planet door het centrum van the City. Melbourne wordt ook wel de meest Europese stad van Australië genoemd. De stad staat ook sportief op de kaart: de formule 1 wagens zijn hier de vorige maand geweest, net als the Australian Tennis Open, en binnenkort komt het commerciële fietspeleton in deze buurt.

We lopen langs arcades en interessante wegen en straatjes en zien vooral heel veel koffiebarretjes waar de stad om beroemd is. Streetart komen we ook vaak tegen net als hippe winkeltjes en restaurantjes. Er wordt veel buitenshuis gegeten en gedronken en dat geeft een gezellige sfeer. Wij passen ons dus maar wat aan (je moet wat...) en leggen af en toe bij een etablissement aan als het weer eens hard regent bijvoorbeeld.

We nemen een kijkje bij Flinders station, lopen over Federation Square en langs de oevers van de Varna river. Over de brug naar Southgate en als het hard blijft regenen gaan we met de tram weer naar huis. In de camper doen we de kachel aan.

1. Charles en Carla:
    15 april 2018
    Kees en Mariette,
    Wat fantastisch om jullie reis met al de prachtige verhalen mee te kunnen beleven!!
    Het is echt bijzonder om idd de overgang van Bali naar jullie camper/vakantie avonturen in Australië te lezen. En zeer leuk , alle kleine anekdotes.
    Nog een mooie tijd hoor, geniet!!

groetjes van ons
  2. Gerrit:
    16 april 2018
    Heb jullie nog niet over de Aboriginals gehoord. Daar niets van te zien/merken?
  3. Kees van Someren:
    17 april 2018
    De overgang van Bali naar Australië is best groot. We merkten dat Indonesië iets 'onder onze huid begon te kruipen'. In A ligt dat heel anders, het gaat hier veel meer 'easy going', dat is best een groot verschil. Beide benaderingen hebben hun voor- en nadelen natuurlijk.
  4. Kees van Someren:
    17 april 2018
    Aboriginals komen we helaas maar af en toe tegen, op een informatiebord bij een bijzondere plek in de natuur of in een museum (zie verhaal 36 nationale museum Australië). Ze zijn de oorspronkelijke bewoners met een eeuwenoude beschaving maar op dit moment maken zij slechts ca. 2% van de bevolking uit. Het noorden is meer hun territorium en daar gaat onze reis helaas niet naar toe. Zodra we meer horen laten we het weten.