41. Similarities and differences

14 april 2018 - Wilsons Promontory National Park, Australië

Nu we een tijdje rondlopen in Australië hebben we ook even de tijd genomen om Australië met Indonesië te vergelijken. We hebben ons afgevraagd wat ons is opgevallen tijdens onze tijd op Bali als je dit vergelijkt met het leven in Australië. Op Bali hebben we werkgerelateerd gefunctioneerd en op A vakantie gevierd. We doen dat dus enkel op basis van onze eigen ervaringen van de afgelopen tijd en het is niet gebaseerd op uitgebreid onderzoek. Wat viel ons op?

Overeenkomsten Bali en Down Under:
Het is beiden ‘a long way from home’, in beide landen hebben we  zeer vriendelijke mensen en zeer behulpzame mensen ontmoet, er is in beide landen een hele  mooie natuur, zowel binnenlanden als stranden zijn top; zij rijden allebei links, beiden hebben een historie met Nederland, Bali als kolonie en Australië heeft in de jaren 50 veel Nederlandse emigranten gehad; ze zijn beiden geweldige vakantielanden!

Verschillen Bali en Down Under:
Balinezen spreken je altijd aan en willen wat van je, in Australië laten ze je met rust en als je iets nodig hebt zijn ze behulpzaam. In Bali zijn ze gericht op vandaag en een beetje op morgen; in Australië denken ze meer vooruit en zijn ze ook ondernemender. Bali is een ontwikkelingsland, Australië is dat niet en sterk westers georiënteerd.  Australië is schoner, beter georganiseerd en zijn ze ook vernieuwender. Bali heeft veel ceremonies en die zien we niet terug in A. Religie is in A meer binnenkamers en minder zichtbaar. Dan is er een verschil tussen de  Europese keuken en oosters Indonesische keuken. Bali is veel goedkoper met eten en drinken en levensonderhoud. Bali is tropisch en zuid Australië subtropisch, het is zelfs herfst in delen van A. Indonesië kent een grote mate van corruptie, dat is in Australië niet aan de orde (voor zover wij kunnen zien). In Australië is ‘what you see is what you get’, geen gedoe en status. In Indonesië is status erg belangrijk en je manier van presenteren van groot belang in connecties. In Indonesië is een witte kleur macht, blank is het ideaal dat is in Australië niet aan de orde.

Tot zo ver onze tussentijdse vergelijkingsbalans.
Welk land komt als beste uit de bus?
Ons antwoord is dat hangt er vanaf wat je wilt en wat je kunt.
Dus het is onbeslist.

1. Gert en Willy:
    14 april 2018
    Wat een prachtige ervaringen en belevenissen. Dank dat we mogen mee delen. Hele goede en fijne reis verder en graag blijven we op de hoogte.
    Hgr Gert en Willy
  2. Kees van Someren:
    15 april 2018
    dank je, we gaan nog even onverdroten door.