14. Astrini is een kanjer

15 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Samen met een van de studenten rijden we vanmorgen vroeg door een zonovergoten en prachtig berglandschap naar Kayuputih. We willen vanmorgen Astrini ontmoeten, zij is  hier de nurse van de regio en heeft over 5 dorpen de verantwoordelijkheid. Eigenlijk is ze verloskundige maar daarnaast houd ze ook een soort van spreekuur in haar eigen praktijk. De bevolking hier zoekt liever de verpleegkundige op in plaats van een arts aangezien er aan een verpleegkundige geen kosten verbonden zijn. Keurig op tijd arriveren we bij haar kantoortje, het is er stil en er zijn geen personen aanwezig in de wachtruimte. Nou ja wachtruimte, een vierkant houten ruimte met een dak erop voor de schaduw. We hadden de vorige keer gezien dat ze spreekuur heeft vanaf 8.30 uur en als ze er om 9 uur nog niet is lopen we even naar de overkant, daar is een gemeentehuisje en daar hebben we vorige week de burgemeester even gesproken. Als ze er nog niet is moet je gewoon even wachten zeggen ze daar. We lopen even door naar de preschool achter het gemeentehuis want daar zit een andere student. We zien twee bekende leerkrachten en een stuk of 20 kinderen die aan het koekhappen zijn, dat hebben ze geleerd tijdens de netwerkavond! Leuk is dat hoe dat doorwerkt. Na een poosje lopen we weer terug naar de wachtruimte en daar gaan we even genieten van het uitzicht en de rust.

Opeens komt er een scooter aan en zwaait er iemand enthousiast naar ons, het is Astrini. Ze verontschuldigt zich eerst voor de wachttijd, ze had een spoedgevalletje in haar wijk waar ze eerst naar toe moest. Ze gaat graag met ons in gesprek en we vinden haar meteen al erg sympathiek. De studente wil graag weten hoe het gaat als er kandidaten zijn om een gesponsorde staaroperatie te ondergaan. Astrini legt uit dat hiervoor toestemming van de burgemeester nodig is en dat de studente namen moet verzamelen zodat de organisatie later geregeld kan worden. Wie de indicatie moet stellen en het vervoer naar het ziekenhuis wordt ook besproken.

Ze laat ons de ruimte zien waar zij controles verricht en zij verontschuldigt zich voor de eenvoud en het ontbreken van veel medische voorzieningen. Wij geven aan dat zij goed werk verricht met de middelen die tot haar beschikking staan.

Astrini heeft namens de vakbond een belangrijke rol gespeeld, ze heeft zich ingezet om de verpleegkundigen te laten werken met een vast contract met vaste werkuren en ze heeft ook voor elkaar gekregen dat de salarissen van de nurses in heel Indonesië verhoogd werden!

Wij nemen onze hoed voor haar af en maken een diepe buiging.