15. Ogoh-Ogoh

16 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Met de scooter rijden door het mooie land is ondertussen wel een hobby geworden. wat is er toch veel te zien en wat gebeurt er toch steeds veel aan de kanten van de weg. We rijden vandaag naar Mayong en komen onderweg allerlei Ogoh-Ogoh poppen tegen. Gisteren werd Mekiyis of Melasti gehouden, een processie van Hindoes waarin de tempelbeeltenissen voor een reinigingsritueel naar het strand gedragen worden. Vandaag wordt Ogoh-van Ogoh gevierd. In optochten worden de goden aangeroepen. De reden voor Ohgoh Ohgoh is de boze geesten weg te drijven. Onderweg zien we al veel van die afzichtelijke poppen voor de processie vanavond.

We kunnen het huis van Ria van Cultural Walks niet vinden. Als we dit vragen gaat er iemand met ons mee om haar adres te zoeken. als dat ook niet lukt wordt via de tamtam Ria zelf opgeroepen en die zien we dan ook opeens bij ons. Ze neemt ons mee naar haar huis en we moeten koffie drinken bij haar. Haar man Puta is de gids en die wil graag a.s. maandag met ons op pad. Ria is een Indonesische vrouw met een Nederlandse naam; ze is een aantal jaren geleden begonnen met culturele wandelingen te organiseren en aansluitend geeft ze de wandelaars een bord goed eten. Studenten waren zeer enthousiast over haar en wij nu ook al. Ze vertelt haar levensverhaal en ze heeft vroeger geen makkelijk leven gehad, als ze over haar ouders  vertelt houdt het niet droog, 'dat is goed zegt ze, laat het er maar uitkomen'.
Ogoh- Ogoh is dus ook een dag waar bezinning en verdriet een plek kan krijgen.

's Avonds is de Ogoh Ogoh-processie, waarin onder andere grote poppen worden rondgedragen, de Balinezen maken heel veel herrie. Ze slaan met pannen en vuren kanonnen af. En ze paraderen met deze afschrikwekkende beelden die de geesten weg moeten jagen. Je zou kunnen zeggen een soort van een carnavalsoptocht met een religieuze betekenis. Als de Ogoh-Ogoh tocht langs veel plekken gaat lopen we even terug naar ons hotel, daar zien we een stoet medewerkers met vuur en trommels en rijst en water langs alle huisjes gaan en maken ze veel herrie. Dit tafereeltje vinden we zeker zo veelzeggend als de optocht.

Morgen geen verhaal want dan is het Nyepi, Balinees Nieuwjaar en dan is het stil op het hele eiland. Op de Dag van de Stilte wordt er niet in gemotoriseerde voertuigen gereden, wordt er geen water gekookt en wordt in plaats daarvan gemediteerd en gevast. Alle winkels, scholen, banken en andere instellingen zijn gesloten en de lichten blijven uit. Verder wordt de toegang tot het eiland ontzegd en kan men het dus niet bezoeken per vliegtuig of boot. We mogen het hotel niet uit, geen muziek, geen licht, geen internet. Niets van dat alles. Hoe we dat beleven komt de volgende keer.