11. STIKES Bulaleng Graduation Ceremony

12 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Met de scooter rijden we iets na 8 uur richting Buleleng. Bij de STIKES Universiteit in Buleleng staan al wat studenten te wachten. We moeten eerst koffie en thee drinken met de genodigden en er lopen fotografen rond om alles vast te leggen,  soms lijkt het er op of alles vastgelegd moet worden.
Dan moeten we naar de grote zaal voor de feestelijke diplomering. Jannie en K moeten op de eerste rij plaatsnemen naast de hoogwaardigheidsbekleders, er is zelfs een keurig naambordje klaargezet. M mag tussen de studenten op de 2e rij plaatsnemen. De plechtigheid begint met staande het volkslied van Indonesië te zingen, er is een koor en dirigent met afgemeten gebaren en een toetsenist en aan de andere kant zit een gamelanorkest. Opeens springt er een aap door de zaal die al dansend de weg vrij maakt voor het volledige bestuur van de Universiteit. In vol ornaat schrijden ze naar hun plaatsen. Er is een priester die een gebed uitspreekt en daarna opent de bestuursvoorzitter Made Sundayana (die kennen we nog van de vorige keer) de zitting. Dan komen er Balinese dansers en danseressen in vol ornaat die een prachtige dansvoorstelling geven. De bestuursvoorzitter voert het woord en noemt ook een paar keer Jannie en K van Windesheim en is blij met onze aanwezigheid.
De hoofinspecteur van het ministerie van Onderwijs heeft een mooie speech en hij zingt er af en toe een leuk liedje bij. De 50 afgestudeerden krijgen allemaal hun diploma en daarna moeten ze de eed afleggen. Alles wordt  keurig vastgelegd op foto en film. er is nog een speciaal lied over de universiteit door het koor, drie excellente studenten worden in het zonnetje gezet en dan komt de aap weer op en wordt de ceremonie officieel afgesloten en loopt het bestuur weer statig  in parade achter de aap aan en de zaal uit.
Het is een mooi ochtend vullend programma. We vonden het een plechtige gebeurtenis en we moeten daarna naar een ruimte waar eten klaar staat en waar we kunnen napraten. Daar horen we dat de datum speciaal voor ons is aangepast en daarom vandaag heeft plaatsgevonden.

1. E.v.T.:
    12 maart 2018
    Wat leuk en wat zullen jullie genieten.
    Doe dat vooral .
    Hartelijke groeten vanuit Nijkerk
  2. Charles en Carla:
    12 maart 2018
    Wat fantastisch om jullie verhalen te lezen!
    Leuk de foto's erbij.
    Geniet van jullie reis.

Harte groeten Carla en Charles
  3. Kees van Someren:
    19 maart 2018
    Dank voor jullie reactie! Het is fijn om iets uit Nederland te horen. Is toch ver weg natuurlijk!
  4. Kees van Someren:
    19 maart 2018
    Evelien, wat fijn dat je al een paar keer gereageerd hebt! Wordt zeer gewaardeerd!