10. Een zondagmorgen in de 'Gereja Kristen Protestan di Bali'

11 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Om kwart voor negen verzamelen we In Singaraja bij het Witte huis. We zijn met 10 personen: 7 studenten en Jannie en K&M. De kerkzaal stroomt aardig vol en we horen het kindergezang van de kinderclubs naast de kerk. Iets na 9 uur start de viering. Bijna de hele viering is in het Bahasa, daar verstaan we weinig van. Toch kunnen we meedoen met ons liturgieboekje en we kunnen meelezen via het video scherm. Achter het keyboard zit een blinde toetsenist die af en toe swingend meespeelt, er zijn zangeressen achter microfoons en de zaal zingt goed mee. Soms zijn de melodieën bekend. Maar wat je dan precies zingt...? Wat opvalt is dat er veel lezingen zijn, wel een stuk of vier vijf. Jongeren komen voor in de kerk een liedje zingen met gitaar, de leiding van de club neemt afscheid en de nieuwe leiders worden ingehuldigd, de vrouwen van de kerkenraad komen naar voren in verband met internationale vrouwendag en zingen ook een lied onder swingende begeleiding. Tijdens de gebeden wordt de overleden opa van een van de studenten herdacht; een mooi en emotioneel moment.

De dominee preekt over de schepping en roept ons op om er zuinig en verantwoord mee om te gaan; een plastic soep wil niemand en dat vraagt actie. Hij is actueel en maakt het kerkvolk bewust van keuzes maken, ook in het geloof. Daarna is het dopen en zien we doopouders in traditionele  kleding van Bali.

Als studentengroep en studenten zingen wij twee Taizéliederen, het kerkvolk reageert enthousiast. Na 2.5 uur viering staan we buiten; het was een mooie en warme viering (letterlijk en figuurlijk!). Gericht op verbinding onderling en buiten krijgen we koekjes en water.

1. E.v.T.:
    11 maart 2018
    Bijzonder om een kerkdienst op Bali mee te maken.
  2. Kees van Someren:
    29 maart 2018
    Zeker bijzonder en we mochten ook nog inbreng hebben!