17. In blijdschap ontvangen

18 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Veel te vroeg zitten we al in de protestante kerk van Bungkulan. De rit ging sneller dan verwacht en met de aanvangstijd nemen ze het hier niet zo nauw. De kerk is niet zo groot en eenvoudig ingericht. De kerk stroomt aardig vol en wij moeten op de 2e rij zitten, achter de ouderlingen. We zien op het podium een tafel met een keurig afgedekt kleed, daaronder bevindt zich de avondmaalset. Studenten zijn er vandaag niet bij, zij zijn de hele dag naar het westen om te duiken en te snorkelen. Ze hebben hun bijdrage al geleverd doordat zij de losse stukken van de set heelhuids hebben vervoerd in de handbagage.

De liturgie ziet  er net zo uit als de vorige week: allemaal Bahasa en we snappen er niet zo heel veel van. De predikant heet ons in het Engels welkom en zegt dat we later tijd krijgen om de set aan te bieden. Het is gebedszondag en alle werelddelen komen voorbij en dat kunnen we lezen op de beamer. Er is een sterke band met Suriname; de Hernhutters zijn een inspiratiebron en collega kerk. Waarschijnlijk is er een zelfde soort geloofsbeleving ( dat kunnen we niet helemaal hard maken, vanwege de taalbarrière). Maar het enthousiasme van de kerkgangers is merkbaar en voelbaar.

Het orgel wordt bespeeld door de vrouw van de dominee en het klinkt stevig door de boxen. Er wordt ook goed meegezongen en we herkennen zelfs een paar melodieën. De viering is vrolijk en vreugdevol: we moeten handen schudden van veel mensen en dan mag M in de microfoon vertellen wat we komen doen.

De predikant vertaalt haar verhaal: we mogen namens de oecumenische kerk in Wolfheze een Avondmaalset aanbieden aan deze gemeente en we hopen dat ze lange tijd gebruik kunnen maken van deze keramische set van schenkkan met vier kelken, 2 borden en 2 kandelaren.
Bij het onthullen zien we weer de enorme grijns van de predikant, hij is zichtbaar verguld met het geschenk. Er volgt een flink applaus. Daarna zingen we met z'n drieën: "Blessed the Lord' in het Engels en in het Nederlands, gevolgd door nog meer applaus.

De gemeente is zeer dankbaar voor deze gift en we zien dat het goed terecht is gekomen. Na afloop van de viering moeten we met de hele kerkenraad op de foto en speelt de muziek nog even vrolijk door.
Met een zeer goed gevoel gaan we weer naar huis.

1. FC:
    18 maart 2018
    Prachtig!! Wat een mooie ervaring. Fijn dat de set naar zo'n mooi doel gaat. Hopelijk wordt er vele jaren met plezier gebruik van gemaakt.
  2. Coby:
    19 maart 2018
    Geweldig dat jullie dit hebben mogen/kunnen doen.. waardevolle ervaring....
  3. Kees van Someren:
    19 maart 2018
    Ja lieve mensen, dat is zeker een mooie ervaring. Fijn dat je een kerk zo blij kan maken... Via Via hoorden we dat er andere kerken in de buurt ook wel zo'n mooie avondmaal set willen hebben. Dan moeten we maar een inzamelactie voor avondmaal sets gaan opzetten.
  4. Taco Bos:
    20 maart 2018
    Wat een mooie verbinding tussen ons in Wolfheze en de mensen op Bali! Ik zal de foto hier uitprinten en ophangen op ons prikbord. Een hartelijke "broeder- en zustergroet" aan de gemeente daar!