30. Eerste deel klaar

31 maart 2018 - Denpasar, Indonesië

Er is weer een Balinese Feestdag, er zijn ceremonies en veel winkels zijn dicht. De reden? Volle maan en iets met ijzer, auto’s scooters en gereedschappen worden vandaag ‘geceremonieerd’. Overal zien we auto’s en scooters met versieringen en ze zijn thuis of in de tempel gezegend. We zeggen tegen elkaar dat het wel een beetje lijkt op het Roomse ritueel van personen en fietsen zegenen.
Vandaag nemen we afscheid van Bali. We hebben er veel gezien en gedaan en we lopen nog een keertje naar het strand, drinken koffie bij Global en nemen een verfrissende duik.
We nemen afscheid van het hotelpersoneel die zo goed voor ons gezorgd hebben de afgelopen vier weken en we stappen in de auto naar de luchthaven.

Zeg M, hoe kijk jij terug op deze tijd?

Het was een bijzondere maand en ik moet het allemaal nog laten bezinken. Het is een prachtige kans om het land (Bali speciaal) van de ‘achterkant’ te bekijken en ervaren. Daarmee bedoel ik dat we in staat zijn gesteld om deel uit te maken van het leven in Noord Bali. Door op te trekken met de studenten, projecten te bezoeken, ziekenhuizen, scholen en  de universiteit meerdere keren te bezoeken en daar zelfs een les te geven. Ook  was er contact met twee kerken en mochten we getuige zijn van meerdere ceremonies. Hoe uniek is dat!  Wat dat voor mij persoonlijk betekent, daar zal ik zeker nog terug laten komen in de blog. Het was voor mij een voorrecht en uniek om op deze manier te werken en ontspannen in een (ver) buitenland!

En K, hoe zie jij dat?

Ik kan me daar wel in vinden. Heb wel de idee dat deze sabbatical ook echt werkgerelateerd is. We hebben veel gedaan en veel contacten gelegd en dat was prima maar ook vooral gericht op de korte termijn. Als  je in deze omgeving en in deze cultuur bezig bent met allerlei projecten voelt het ook  wel als ontspanning. Het helpt mij in ieder geval om afstand te kunnen nemen van de dagelijkse beslommeringen. Vier weken waren geweldig en vreemd genoeg vind ik het ook wel weer fijn om even het land te verlaten en ergens anders te gaan kijken. Zullen we dat dan maar gaan doen?

30 verhaaltjes en 30 foto's; hiermee sluiten we de eerste periode af. Iedereen heel erg bedankt voor het meele(z/v)en! We weten nog niet hoe de wifi allemaal is op onze volgende bestemming, we melden ons weer zodra het kan. Allemaal hele fijne Paasdagen gewenst en tot snel!

1. Mirjam van der Sman:
    31 maart 2018
    Jullie ook een mooi Paasfeest toegewenst met een veilige reis naar een nieuwe bestemming! Leuk om jullie zo vele en verschillende ervaringen te lezen Dus niet zo gek als het nodige nog verwerkt, bezonken , overdacht gaat worden... Heerlijk ,daar hebben jullie nog tijd voor!! Veel plezier downunder 🙃 Groetjes uit Haarlem
  2. Rien:
    31 maart 2018
    Mooie belevenissen. Wat een indrukken. En wat een bijzonder land moet het zijn.
    Ik moet zeggen dat ik vrijwel elke dag met genoegen de verslagen lees.
    Fijne Paasdagen, en een goede reis.
    Geniet er van.
  3. Gert en Willy:
    31 maart 2018
    Fantastisch om zo mee te kunnen genieten van jullie prachtige reis. Goede en fijne reis naar Australie en geniet van alles.
  4. FC:
    31 maart 2018
    Mooie afsluiter. Lekker laten bezinken en nagenieten nu! Veel plezier in Australië!
  5. Hetty:
    31 maart 2018
    Wat een belevenissen en byzondere ontmoetingen. Fantastisch om dit allemaal in je 'rugzak' mee te mogen nemen. Als ik mijn mail open is het eerste waar ik naar kijk of er bericht van jullie erbij zit! Zo leuk om te lezen :) De Aziatische sfeer is sowieso voor westerlingen een ongekend genoegen! Zo relaxt! Veel plezier in Australie Welk deel gaan jullie ontdekken? Geniet ervan en fijne Paasdagen! Lieve groet uit Nijkerk XXX
  6. Y Schreiber:
    1 april 2018
    Jaloers zijn we niet. Hoewel??
  7. Kees van Someren:
    1 april 2018
    Wat een leuke en lieve reacties allemaal. Dit stimuleert ons om lekker door te gaan voor onszelf en voor jullie. We nemen ons voor om de komende tijd weer elke dag een verhaaltje en een foto te plaatsen. Blijf gewoon reageren, ok?
  8. Piet:
    1 april 2018
    Om te beginnen ook fijne Paasdagen van jullie beiden.
    Als ik dit allemaal zo lees, Kees, krijg jij zoveel energie en kun je zoveel afstand nemen van de beslommeringen in de afgelopen tijd/jaren, dat je misschien toch je besluit om het voorzitterschap van PurSang neer te leggen, moet heroverwegen......
  9. Kees van Someren:
    2 april 2018
    Dank je Piet. Overwegen kan altijd maar zes jaren is in principe voor mij genoeg...