49. Robe is a pleasant village

20 april 2018 - Robe, Australië

Even een paar wetenswaardigheden over de bestemming van vandaag, Robe.

"Robe is een klein, maar strategisch gelegen, plaatsje dat halverwege ligt op de route van het Grampians National Park via de kustweg naar Adelaide. Robe ligt net ten zuiden van het Coorong National Park, 350 km zuidoostelijk van Adelaide en 130 km noordwestelijk van Mount Gambier. Robe heeft een bevolking van ca. 800 inwoners.
Aboriginals waren de eerste bewoners van het gebied rond Robe Al snel na de eerste explorers arriveerden de eerste settlers. In 1846 was Robe de 3e haven van South Australia, vooral vanwege de export van wol en paarden. Vanaf het midden van de 19e eeuw werd de haven ook druk bezocht door goudzoekers op weg naar de goudvelden in Victoria'   (Bron: Pacifc Island Travel).

Wat ons opvalt aan Robe is dat het een rustig havenstadje is waarvandaan vissers uitvaren op zoek naar kreeft en haai t.b.v. de export (volgens de Lonely Planet, je ziet dat we ons goed informeren, uiteraard...) . Er zijn veel campings en dat betekent dus veel toeristen. Die zijn er niet als wij vroeg in de middag arriveren want het is echt naseizoen. We kunnen dan ook moeiteloos een plek bemachtigen met uitzicht op de oceaan. We klappen de stoeltjes uit en gaan daar onze lunch verorberen. Het stadje is interessant maar ook niet meer dan dat. We doen onze boodschappen en gaan lekker in het zonnetje van ons uitzicht genieten met een lokaal gebrouwen biertje. Leve de vakantie.

1. Ankie:
    20 april 2018
    In de tuin met een wijntje.
    De atlas op schoot.
    En zo reis ik door Australië.
    Wat een prachtig land!
  2. Gerrit:
    22 april 2018
    Hi Jet, gister Daan, Fedde en Amber gesproken, die hun opa/oma bezochten op het familieweekend (net als wij). Ze hebben er zin en kijken er naar uit om jullie te vergezellen op het 3e deel van jullie reis!
  3. Kees van Someren:
    23 april 2018
    @A: Je hebt alle ingrediënten om te kunnen genieten: tuin, atlas met Australië en een wijntje!
    @G: familiecontacten aanhalen is altijd mooi; wij kijken ook uit naar het derde deel.