58. Fotofolio 13 t/m 16

4 mei 2018 - Candidasa, Indonesië

Foto 13: Zonsopkomst Sang Giri
We verblijven een nacht in een tent bij Sang Giri Mountain Rainforest, een ecologische plek waar 8 luxe tenten middenin de natuur staan. Spannend en mooi. We staan extra vroeg op om de zonsopkomst te zien. Wat is dat waanzinnig mooi!

Foto 14: Rijstvelden Jatiluwih
Unesco erfgoed, als je het ziet snap je het helemaal. Rijstboeren zijn hier eeuwen bezig geweest om deze terrassen aan te leggen. Vaak honderden meters hoog tegen de berghellingen.

Foto 15: Pura Besakih
Volgens onze reisgids de tempel aller Hindoe tempels. Op een geweldige locatie, de helling van de Mount Agung waar oppergod Shiva zetelt is deze tempel gebouwd. Na de aardbeving en uitbarsting in 1969 is het weer helemaal in de originele staat opgebouwd. Het is een hele klim maar dan heb je ook wat. Overigens aangename wind als je bij de bovenste tempel bent. De hindoes beschouwen deze ‘Moedertempel’ als het middelpunt van het universum. En ja hoor, ze waren weer flink bezig om een belangrijke ceremonie voor te bereiden. We staan af en toe verbaasd over de vele vele feestdagen en ceremonies.

Foto 16:
Het Agadorp Tenganan ligt aan een doodlopende weg ten westen van Candidasa. We lopen door het oorspronkelijke dorp waar sinds 1999 elektriciteit aangesloten is een beetje in het verleden. religieuze en culturele tradities van vroeger en ooit schijnen hier nog te bestaan. Wij vinden het ook enigszins toeristisch en zijn niet onder de indruk. wel een 'origineel gewoven kleedje' gekocht, veel te duur, zelfs na afdingen...  Het geld schijnt ten goede te kome van de gehele gemeenschap lezen we als we in ons huisje zijn; dat verzacht alles natuurlijk. Op de foto zie je een van de single jongemannen in traditionele kledij.