53. Dialogue

25 april 2018 - Adelaide, Australië

We zitten op de luchthaven van Adelaide en we moeten nog een tijdje wachten voordat we kunnen instappen. De afgelopen tijd hebben we veel gedaan en veel meegemaakt. We interviewen elkaar over hoe we dit ervaren hebben. We beginnen met een vraag en dan geven we de laptop steeds even door.

K: Vertel eens M, hoe heb je Australië ervaren in de afgelopen drie en een halve week?

M: Als een prachtig land (werelddeel eigenlijk); ruim, veel wildlife en vriendelijke en relaxte mensen. Prima om in rond te reizen in een camper. En K vertel eens, hoe heb jij Australië ervaren?

K: Allereerst moest ik weer wennen aan de westerse manier van leven na Bali. Sydney vond ik een geweldig begin en daarna rondreizen in het enorme land met een camper is fantastisch. Er zat voor mij veel variatie in en daar houd ik wel van. We zijn op de mooiste locaties geweest en vooral de nationale parken vond ik geweldig. Kortom, het is een eind reizen maar dan heb je ook wat.
Hoe vond jij al die verplaatsingen M?

M: Van dat wennen, dat snap ik wel. Had ik ook. Wat de verplaatsingen betreft: om iets te zien moet je soms ver reizen. Dat kan niet anders in zo’n groot land! Dat laatste kon ik erg van genieten; wat een ruimte! Hoe vond jij dat K?

K: Die ruimte vind ik heerlijk, eindeloos rijden door de eindeloze natuur en dan af en toe een dorpje of een gehuchtje met een wat huizen, een school, kerk, kroeg en benzinestation. Soms gingen we daar aanleggen en dan proefde ik iets van het leven daar. De mensen hadden iets ‘relaxed’ over zich, dat was prettig om te ervaren. Zeg M, wat waren voor jou de hoogtepunten?

M: Het kamperen in de natuurparken was voor mij een hoogtepunt. Zo dicht bij de natuur zijn, dat maak je in Nederland niet vaak zo mee. En dan die prachtige sterrenhemelen……. Wat sprong er voor jou uit K?

K:  Helemaal mee eens, sterren kijken (stargazing) is vanuit Australië een geweldige beleving:  je ziet niet alleen veel meer sterren dan vanuit het noordelijke halfrond, er is vrijwel geen licht-vervuiling en je kijkt ook meteen in het centrum van de Melkweg (milky way), we hebben verschillende keren met open mond (voor zover zichtbaar in het donker) en ademloos gekeken. Wat een sterrenpracht!
M, hoe lijkt het je om weer terug te gaan naar Bali?

M: Oh, oh, daar is de leraar weer bezig! Moet je er weer een educatief verhaaltje van maken? Terug naar Bali is natuurlijk speciaal vanwege de komst van de kinderen. Ik kijk ernaar uit hen het e.e.a. te laten zien en beleven. En hoe ga jij het derde deel in K?

K: Ik blijf toch een onderwijsman... Naast wat jij aangeeft vind ik ook dat ik wat anders tegen Bali aan heb leren kijken door er een maand te zijn en dat ik een andere ‘toeristenhouding’ heb gekregen. Gewoon vakantie vieren is heerlijk maar ook iets doen van betekenis in het land vind ik ook fijn. Herken je dat M?

M: Zeker! Denk je dat nu weer te kunnen voortzetten?

K: Tuurlijk, we gaan de economie van Bali weer een beetje steunen en ik ben ook benieuwd hoe de projecten van de studenten gaan; dat ga ik wel navragen en wie weet nog iets van meemaken.

M: Amen.

1. Gert en Willy:
    25 april 2018
    Wat fantastisch om steeds weer te genieten van jullie reiservaringen. Ook heel leuk hoe jullie dit delen met anderen. Voor ons echt genieten. Hele goede reis verder en graag gaan wij verder met genieten van jullie reiservaringen.
  2. Coby:
    Geweldig deze dialoog!!!
  3. FC:
    25 april 2018
    Een dialoog op bekende wijze! Leuk verhaal! Geniet en tot snel liefs
  4. AV:
    25 april 2018
    Leuk zeg, mooi huisje ook! We zien jullie snel!
  5. Kees van Someren:
    26 april 2018
    leuk om jullie reacties te lezen, het was voor ons een goede manier om de ervaringen op een rijtje te zetten.