51. Kangaroo Island

23 april 2018 - Kangaroo Island, Australië

Net voor de zonsopkomst lopen we al naar de pinguïns. We horen ze wel maar zien ze niet. Ook de dolfijnen laten zich vanmorgen in het zonlicht niet zien. We gaan lekker ontbijten in de zon en we bespreken we de plannen voor vandaag. Kangaroo Island (KI) staat bekend om zijn wildlife en zijn natuur. Dus gaan we op pad om het eiland verder te verkennen.

We willen eerst de noordkust verkennen, daarna in het westen een camping uitzoeken en morgen dan via de zuidkust weer terug naar de ferry.
Eerst naar Kingscote, het is nog zondagsmorgens vroeg als we daar binnenrijden. Het is ook nog wat mistig. In onze reisgids staat dat hier de pelikanen gevoerd worden, om vijf uur ’s middags. We turen bij de pier de zee af maar er is geen pelikaan te zien, wel een paar AUPs (Aziatisch Uitziende Personen) die te herkennen zijn aan fototoestellen en selfie sticks.
We rijden door naar Emu Bay, een gehuchtje met mooie vakantiehuizen en een mooie baai. Maar verder is er niets te beleven, dus gaan we weer door.

Koffie drinken doen we in Parndana, dat ligt in het midden van het eiland. 30 huizen, een kerk, veel boeren en twee bakkertjes. Bij eentje gaan we naar binnen om bij verschrikkelijk aardige mensen koffie en een broodje te bestellen. Het duurt een eeuwigheid maar we zeggen dat we de tijd  hebben. De koffie is matig  maar en het is een enorme bak. M laat het meeste staan, K doet goed zijn best maar krijgt ook niet alles weg.
Volgende halte is Stokes Bay, weer een piepklein plaatsje, geen winkels maar wel met een Bar Rockpool Café. Volgens de Lonely Planet hebben ze daar ‘descent espresso’. Die moeten we uittesten maar eerst naar de beach want die moet ook de moeite waard zijn zegt de LP. Om bij het strand te komen moet je eerst over wat stenen lopen, dan kun je via een nauwe doorgang bij de rotsen uiteindelijk bij een idyllische baai te arriveren. Heerlijk pootje baaden (M) en lopen langs het water (K) in de warme zon.

Wildlife zien we volop vanuit de auto, langs de weg liggen veel dode beesten: kangoeroes, wallabies, slangen, goanna (reptiel), possum (vertaling niet mogelijk) gelukkig zien we ook af en toe levende dieren zoals adelaars en papagaaien. We gaan het Flinders Nationale Park in en rijden naar de Remarkable Rocks, door weer en wind afgesleten  geërodeerde rotsformaties. En wie komen we daar tegen? AUPs. We weten niet zeker of het dezelfde zijn maar ze hadden wel weer dezelfde selfie sticks en apparatuur bij zich. Ze komen, maken foto’s en zijn weer weg.
Wij gaan op verzoek van M nog even het Visitor Centre bekijken en dan gaan we naar een camping vlakbij. Daar is een koala walk  met veel koala’s in eucalyptusbomen op, en net buiten de camping. Ook doen we een wildlife wandeling vanuit de camping en dan spotten we veel kangoeroes en wallabies, ganzen, een echidna (soort stekelvarken) en een kolonie witte lepelaars.
Morgen staan er  zeeleeuwen op het menu.