45. Great Ocean Road

17 april 2018 - Apollo Bay, Australië

Wat Route 66 is voor de Amerikanen dat is the Great Ocean Road (GOR) voor de Australiërs. Wij doen de route van oost naar west en starten in Torquay. Dit stadje staat bekend als de ´Capital of Australia´s surfing industry´. Er zijn dan ook heel veel surfwinkels, een surfmuseum en elk jaar met Pasen is er een wereldkampioenschap surfen. Een must voor surfliefhebbers dus, verder is het gewoon een kleine badplaats met leuke stranden.

Vanaf dit punt zigzagt de 243 km lange GOR langs de zuidkust.  Haarscherpe bochten, uitgestorven stranden, dichtbegroeide regenwouden en kalkstenen rotsen die vanuit het niets tussen de golven omhoog rijzen. De Great Ocean Road heeft het allemaal. Even buiten Torquay lopen we de Koorie Cultural Walk, 'highly recommended' volgens de Lonely Planet en het is inderdaad een mooie en niet te lange trail door de bush met mooie doorkijkjes naar de kust. Daarna rijden we door naar Lorne voor lunch en mooie uitzichten. We blijven ons verbazen over de werkelijk prachtige ruige kust met dito baaien. We moeten verschillende keren een stop maken om van het weidse uitzicht te kunnen genieten. Achter elke bocht is er weer een nieuwe film.

Bij Kennett River lopen we een eucalyptusbos in en daar zien we verschillende koala's, soms slapend soms druk etend. Wat ons opvalt is dat er veel Aziatisch uitziende mensen bij elkaar klitten en foto's schieten en weer weg zijn. Wij hebben echt meer tijd nodig, ook om de papagaaien goed te kunnen zien in allerlei verschillende kleuren.

De eindhalte vandaag is Apollo Bay. we hebben een camping met een 'ocean view...'. We lopen nog even naar het dorp om een biertje te drinken en om het allemaal te laten bezinken. Morgen hebben we de 2e helft van de GOR tegoed.

1. Gerrit:
    19 april 2018
    Wat een heerlijk leven hebben jullie daar. Mooie wijde gezichten, lekker de tijd en als besluit een heerlijk biertje!
  2. FC:
    19 april 2018
    Eens! Prachtig leven zo!
  3. Kees van Someren:
    20 april 2018
    Het is inderdaad goed toeven hier en we moeten bekennen dat het ons niet verveelt... Elke dag beleven we als een nieuw avontuur.