29. Jumat Agung (Good Friday)

30 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Het einde van ons verblijf op Bali komt in zicht. Vandaag nog een hele dag en morgenavond vertrekken we naar Sydney. We hebben nog wat te doen bij de Protestante Kerk Bali, we gaan naar de Goede Vrijdag viering.
Om 9 uur moeten we in de PKB zijn in Bunkulan maar dat gaan we niet halen, het is te druk onderweg. 20 min te laat arriveren we bij de kerk, een politieagent regelt het verkeer en het parkeren en we zien dat het erg druk is. We schuiven achterin en zien dat in het midden van de kerk een lange tafel is gedekt voor het Avondmaal. We zien de kaarsen standaarden (uit Wolfheze!) met kaarsen branden en we zien de rest van de set onder een soort vitrage liggen. De predikant Finsen Oetaman kennen we nog van de vorige keer. Het is een kerk met veel jongeren en jonge gezinnen; kinderen en ouders zitten of lopen wat door de kerk heen en dat gaat heel soepel. Ook zijn er veel mensen in Balinese kleding.

We verstaan er nog steeds helemaal niets van ook al worden alle onderdelen op de beamer getoond, we kunnen er geen touw aan vastknopen. De preek snappen we wel: er worden bloederige beelden getoond uit "The passion of Christ' van Mel Gibson. Iedereen zit geboeid (of gebiologeerd) te kijken en M wendt af en toe het gelaat af vanwege de te heftige scenes. Na de dienst zegt Finsen dat hij dit ieder jaar doet om de gemeente te laten ervaren hoe vreselijk dit in Golgotha moet zijn geweest. (Wij hebben liever de Matheus Passion, zonder beeld).

Dan horen we een keer of tien het woord sacrament vallen en begrijpen we dat nu het Avondmaal gevierd gaat worden. De ouderlingen zijn in Balinees tenue en dragen ook een speciale stola, het ziet er prachtig uit.
Zij geven aan dat er steeds 16 personen aan tafel kunnen komen en dan gaan de schalen rond met brood en daarna krijgt iedereen een klein glaasje wijn. Heel plechtig en eerbiedig verloopt het. Wij vinden het heel speciaal om mee te doen in deze setting.

Na de viering praten we met de predikant nog een tijdje na en moeten we weer met verschillende mensen op de foto. Grappig detail is dat de kinderen snoepen van de overgebleven en afgedekte broodstukjes... Op een gegeven moment wordt het kleed er afgehaald door de predikant en mogen ze de rest oppeuzelen. Dat is ook een manier om kinderen aan het avondmaal te krijgen...

In het nagesprek met de dominee, geeft Finsen aan dat hij over M's suggestie heeft nagedacht: namelijk het Laatste Avondmaal op Witte Donderdag te  vieren. Een hele eer: zo'n theologische uitwisseling in Indonesië!

Paasfeest vieren ze zondag om 5 uur in de kerk en dan gaan ze met de paaskaars om 6 uur naar de begraafplaats. Daar leggen ze bloemen op het graf en daarna gaan ze eieren zoeken.

1. Gerlof:
    30 maart 2018
    Ik lees dit allemaal met steeds meer verbazing. Wat maken jullie een bijzondere dingen mee. En je weet t leuk op te schrijven. Geniet er met volle teugen van !
  2. FC:
    30 maart 2018
    Mooi zo'n dienst! Bijzonder om mee te maken.
  3. Kees van Someren:
    31 maart 2018
    Leuke reactie Gerlof! We blijven ons best doen om bijzondere dingen te doen maar we kunnen niets beloven natuurlijk.
  4. Kees van Someren:
    31 maart 2018
    Ja FC je hebt helemaal gelijk. Het is bijzonder en we hebben stukjes gefilmd; kun je later meegenieten.