26. All are teachers all are learners

27 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Lange broek of rok aan en een net shirt want we moeten vandaag een workshop verzorgen aan docenten van Stikes University Buleleng. We hebben een mooi zaaltje tot onze beschikking en gaan die eerst maar even 'verbouwen', beetje andere tafelschikking en dan snel de PowerPoint klaarzetten en internet controleren. De docenten komen keurig op tijd binnen en de vertaler meldt zich al snel, het is NaNa en ze is docente Engels hier. Er zijn 17 docenten, 2 stafleden en 1 fotograaf die de workshop bijwonen.

We stellen ons allebei voor en vertellen het doel van deze workshop: kennis nemen van activerende didactiek met de mogelijkheid om de lessen effectiever in te vullen. We willen niet belerend over komen we willen ze een aantal praktische handvaten bieden. K geeft aan dat het een work - shop is dus dat er ook flink gewerkt moet worden. Ze kijken ons verlangend aan. We zetten ze al snel met diverse werkvormen aan de slag en willen graag van hen horen wat zij belangrijk vinden bij lesgeven en hoe zij de lessen invullen. We gebruiken allerlei vormen van samenwerkend leren om ze te laten ervaren hoe je leren in groepjes kunt vormgeven. Ook hebben we boeiende korte video's  en casuïstiek over bejegening bij ziekte. De tijd vliegt en voor we het weten zijn de (bijna) 2 uur voorbij. We krijgen applaus en moeten daarna op de groepsfoto. En daarna willen er nog veel mensen met ons op de foto. Ach ja, sterrenstatus went snel...

Leuk moment in de workshop: bij introductie lieten we een dia zien van moeder van Someren, daar stond haar foto op en het bericht dat ze vandaag 95 jaar is geworden! Daar hoort een traktatie bij, we hebben voor iedereen een stroopwafeltje meegenomen, dat viel goed in de smaak!  Zoetigheid gaat er altijd wel in bij Indonesiërs, daar krijgen ze niet snel genoeg van.  Leren kan ook naar meer smaken, toch?!.

Een paar reacties:
Good workshop, so friendly and interesting. Thank for your sharing. Thank for your coming. Very nice given inspiration. I like that's atmosphere and I know more about activating my students.Suksema! (we gaan er bijna van gloeien)

Het nagesprek met een paar docenten is ook de moeite waard. De achtergebleven docenten zijn erg nieuwsgierig naar Nederland en hoe wij daar leven. Ze kunnen er niet over uit dat wij als gezin allemaal ergens anders wonen en niet bij elkaar. Als M. vraagt hoe het zou zijn als iemand niet persé bij de familie zou willen wonen? Dan blijft het stil, dat doe je dus niet! Als je een vriend krijgt en gaat trouwen, dan ga je met zijn familie mee. Het is niet anders! Ook vergelijken en bespreken we de religieuze verschillen. En dan kunnen we zelfs Pasen en Hindoestaanse ceremonies naast elkaar leggen. We blijven allemaal mensen met dezelfde verlangens en angsten (Goed en kwaad, nieuw begin maken enz.).

Vol van indrukken en met een tevreden gemoed stappen we weer op de scooter.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lida:
    27 maart 2018
    Boeiend en alweer(!) een prachtig mooi verhaal ! Bedankt !
  2. FC:
    28 maart 2018
    Mooi verhaal, dank! Fijn dat workshop goed ging en dat jullie complimenten hebben ontvangen. Goed werk!
  3. FC:
    28 maart 2018
    Wederom een mooie collage :-)
  4. Kees van Someren:
    29 maart 2018
    bedankt voor de mooie complimenten. We wisten niet wat we konden verwachten maar we werden aangenaam verrast. Het publiek was aandachtig en stond open voor suggesties van onze kant. Een iemand schreef dat het mooi was maar nog onduidelijk of het in deze cultuur past. We hoorden ook dat motiveren van studenten een item is, misschien iets voor een volgende workshop?