21. Lesobservatie en nagesprek

22 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Als we om 9 uur arriveren bij Stikes universiteit moeten we eerst uitleggen wat de bedoeling van lessen observeren, ze zijn het kennelijk niet gewend. We willen graag wat lessen zien om meer zicht te hebben over de manier waarop de lessen verzorgd worden, de inhoud willen we kritisch bekijken en we willen achterhalen in hoeverre de cultuur bepalend is. op basis daarvan kunnen we een workshop verzorgen aan de docenten van Stikes om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

We moeten naar boven toe en we komen in een ruimte waar zo'n 65 derdejaars studenten helemaal klaar zitten voor de les. Als we Selamat Pagi (goedemorgen) zeggen klinkt het uit 65 kelen 'Salamat pagi' terug. Leuke binnenkomer!
Samen met ons is een belangrijk deel het docententeam aangeschoven om de les te bekijken. Naast ons worden de docenten Engels geplaatst  om uitleg te geven op onze vragen. We zien een les die start met presentaties van studenten over de theorie over insuline. PowerPoint wordt ingezet en de slides zijn flink gevuld. Daarna neemt de docent het over en bespreekt ze de essentie van de les en stelt ze ook vragen aan de groep. Mooi is het om te zien dat als iemand een vraag wil beantwoorden dat de docent dan de naam noemt, dan gaat de student staan en dan vouwt hij de handen tegen elkaar en toont daarmee respect aan de docent en aan de groep. Als de vraag goed is beantwoordt volgt er applaus. Aan het einde wordt er nog een video getoond van een praktijksituatie en daarna rond de docent de les netjes af.

Tijdens de nabespreking met de docent en de twee docenten Engels valt ons op dat de docent niet alleen zenuwachtig is maar ook gespannen ons 'oordeel' afwacht. We zijn positief over de voorbereiding en uitvoering. Er zat variatie in de les en de studenten hebben goed meegedaan. De docent is blij met onze reactie. Daarna gaan we met haar en de docenten in gesprek over hoe de les effectiever gemaakt kan worden. We komen tot verschillende suggesties en dit gaan we later in onze workshop verder uitwerken. We hopen dat we nog wel een workshop kunnen geven want volgende week zijn er examens en de docenten twijfelen of er dan wel tijd vrijgemaakt kan worden voor onze workshop. We gaan dat overleggen met de rector. Die is nu niet aanwezig, hij is met het managementteam in Jakarta.

Als we daarna weg willen gaan moeten we eerst een hapje eten in het restaurant en daar offeren we ons natuurlijk graag voor op. Bord bami goreng om 11 uur is helemaal niet verkeerd, dan krijgen we ook nog ijs en vruchtensalade en dan verlaten we goed gevuld van indrukken en voeding het pand. Het was een zeer nuttige ochtend.

De regentijd is nog niet over, vanmiddag vanaf een uur of vier hebben we de zwaarste buien en onweer gehad tot nu toe. We hebben ruim en uur in de lobby geschuild. In Singaraja was het helemaal mis: de woning van een van de studentengroepen is helemaal onder water gelopen en daar moet nu een oplossing voor gevonden worden. Het is nu half negen en het regent nog steeds.

1. Y Schreiber:
    23 maart 2018
    Ik heb met genoegen en aandacht het verslag gelezen.Nuttig ook lijkt mij.
  2. Y Schreiber:
    23 maart 2018
    Met veel genoegen en waardering naar jullie optreden gekeken. Zo'n groot gehoor zullen
    jullie gewaardeerd hebben. De aandacht is maximaal natuurlijk. Jij vind
  3. Kees van Someren:
    25 maart 2018
    We treden op in scholen en in kerken. We zijn te boeken!
  4. Lucienne en Fred:
    26 maart 2018
    Regen ? wij zijn er niet eens...