20. Weer een feestdag: Pagerwesi

21 maart 2018 - Lovina, Indonesië

Vandaag is er weer een Balinese feestdag, het is vandaag Pagerwesi. De hoteleigenaresse is in traditionele kledij al druk bezig met offermandjes. Bij elk huisje legt ze heel plechtig een mandje en ontsteekt ze wierook. We vragen haar waar het voor is: het is vandaag ter nagedachtenis van onze voorouders. Elke hindoe offert eerst thuis en daarna in een tempel in zijn dorp. De meeste winkels zijn gesloten en we zien overal Balinezen in gele, rode en witte kleding offers brengen. We spreken Sari nog even en zij vertelt dat het een familiegebeuren is en dat iedereen eigenlijk wel de hele dag bezig is met herdenken en offeren. Gisteravond hebben ze de hele avond gezongen en vandaag moet er geofferd worden.
We kijken er naar en zeggen dat het vergelijkbaar is met het protestante Allerzielen; dan branden we kaarsjes voor de overledenen.

We nemen een heerlijke lunch bij Global Village (onze stamkroeg zo langzamerhand) en daarna gaan we naar de Sing Sing watervallen. Er zijn twee watervallen: er is een kleine en een grotere; het water stort zo'n 30 meter naar beneden. K overtreft zichzelf en klimt helemaal naar boven. M blijft van een afstandje toekijken.

K heeft nog een begeleidingsgesprek met een van de studenten en daarna eten we met de student gezellig en smakelijk bij Warung Ayu.
Het was weer een gevarieerde dag en wat gaat de tijd toch snel. We zijn  nu al bijna 3 weken op dit eiland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. F&G:
    21 maart 2018
    Haha, wat fijn al die feestdagen - daar houden we van. Klinkt alsof ze veel te vieren hebben. Neem een aantal feestdagen mee naar Nederland ;-). Mooi al die kleurige kleding en eten met eetbare bloemen?
  2. Kees van Someren:
    22 maart 2018
    Er is zelfs een speciale kalender voor de feestdagen in Bali... Het bijzondere is dat het leven dan ook even stilgezet wordt want de ceremonies gaan voor alles en iedereen in het dorp doet gewoon mee.
    De bloemen hebben we maar laten liggen, we zijn meer fan van de Indonesische keuken maar 'not to spicey'.